جمعه ؛ 30 شهريور 1403
21 اسفند 1396 - 08:04
نقش کاخ سفید در اظهارات عبادی

ردپای آمریکا در انتخابات پارلمان عراق

انتخابات پارلمان عراق که قرار است «۱۲ می» برگزار شود، در مقایسه با انتخابات پیشین به دلیل برخی عوامل شکل متفاوتی دارد. این انتخابات به دنبال موفقیت‌هایی که نیرو‌های مقاومت عراق در مبارزه با داعش و از بین بردن آن ثبت کردند، برگزار می‌شود.
کد خبر : 322

پایگاه رهنما :

انتخابات پارلمان عراق که قرار است «12 می» برگزار شود، در مقایسه با انتخابات پیشین به دلیل برخی عوامل شکل متفاوتی دارد. این انتخابات به دنبال موفقیت‌هایی که نیروهای مقاومت عراق در مبارزه با داعش و از بین بردن آن ثبت کردند، برگزار می‌شود. پس از این پیروزی، نیروهای حشدالشعبی از محبوبیت بسیاری در میان ملت عراق برخوردار شدند و این امر نشان می‌دهد احزاب سیاسی که به شکلی به حشدالشعبی وابسته‌اند در انتخابات، شانس بیشتری نسبت به دیگر احزاب دارند. این مسئله نگرانی آمریکا از این انتخابات را توجیه می‌کند؛ چرا که تلاش‌هایش در ایجاد پایگاه‌های نظامی ثابت در عراق بی‌نتیجه خواهد بود. به این دلیل است که آمریکا تلاش می‌کند پیش از پایان مهلت قانونی دولت فعلی از طریق اعمال فشار به این خواسته دست پیدا کند.

با وجود مخالفت‌هایی که از سوی دولت عراق درباره تأسیس پایگاه‌های نظامی آمریکا در این کشور وجود دارد، برخی درباره پیشنهاد ارائه ‌شده به عبادی از سوی آمریکا می‌گویند که این پیشنهاد قرار است تضمینی برای دور نخست‌وزیری عبادی از سوی آمریکا باشد و در مقابل، نخست‌وزیر اجازه ساخت پایگاه‌های نظامی ثابت در عراق را به ایالات متحده بدهد. در این انتخابات چنددستگی فراوانی میان احزاب عراق به وجود آمده است که مهم‌ترین عامل آن اختلاف میان نخست‌وزیر حیدر العبادی و نوری المالکی (نخست‌وزیر سابق) است که هر دو از رهبران حزب الدعوه هستند و به نظر می‌رسد هر کدام روی سرلیستی انتخاباتی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

با وجود حضور همزمان العبادی و نوری مالکی در حزب الدعوه، نخست‌وزیر عراق و مالکی در قالب دو فهرست جدا از هم وارد رقابت‌های انتخاباتی آینده می‌شوند. علی العلاق، نماینده ائتلاف ملی و نامزد ائتلاف نصر در انتخابات پیش روی پارلمان عراق در یک مصاحبه تلویزیونی تأکید کرد که ائتلاف نصر با رهبری حیدر العبادی و ائتلاف حاکمیت قانون با رهبری نوری المالکی، پس از انتخابات تحت یک نام جدید با یکدیگر متحد می‌شوند تا بزرگ‌ترین جناح را در پارلمان عراق تشکیل دهند.

جامعه عراق از سیاست‌های ناکام اقتصادی دولت‌هایی که از سال 2003 تاکنون روی کار آمد‌ه‌اند و ضعف قابل توجه دولت در مبارزه با فساد یا کاستن از آن ناراضی هستند. با این دلایل ملت عراق از انتخابات استقبال نخواهند کرد؛ چرا که معتقدند دولت‌هایی که روی کار خواهند آمد مانند دولت‌های گذشته چیز جدیدی را به شهروندان ارائه نخواهند کرد. عباس البیاتی، نماینده پارلمان عراق نیز در مصاحبه‌ای با شبکه «المیادین»، بر ضرورت تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات اشاره کرد. با این حال، برخی خوش‌بین هستند که پس از انتخابات روند بازسازی عراق از سر گرفته شود و برخی نگرانند که ممکن است با از سرگیری پروژه‌های بازسازی کشور، فسادی رایج در میان مؤسسات دولتی، روند این بازسازی را مختل یا متوقف کند. در هر صورت به ‌دلیل برخی گزینه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که موعد انتخابات عراق را به تأخیر خواهد انداخت، بعضی از کسانی که برای برگزاری انتخابات سنگ می‌اندازند، می‌خواهند عراق را در صف محور ضد مقاومت و متحدانش و سلب اختیارات ملّی از محور مقاومت در عراق یا همان حشدالشعبی قرار دهند و برخی می‌خواهند از عراق به‌ مثابه سکویی برای مبارزه با مخالفان ایالات متحده به ‌ویژه مخالفان منطقه‌ای استفاده کنند.

ارسال نظرات